Muftija Dedović: Islamska zajednica odgovorno nosi terete krize

Date:

Mostar uistinu zaslužuje više i bolje. To prepoznaju dobronamjerni prijatelji i sa Istoka i sa Zapada, i mislim da bi se brzo pokrenuo iznađe li se politički dogovor u budućem Gradskom vijeću. Zato su važni ovi izbori koji će omogućiti zakonodavnu vlast koja će raditi u interesu grada i svih njegovih stanovnika

Aktuelna kriza izazvana pandemijom korona virusa, uz evidentan zastoj na društvenoj sceni, utjecala je i na aktivnosti Islamske zajednice. O različitim aspektima djelovanja Islamske zajednice na području Muftijstva mostarskog za list Preporod govori mostarski muftija mr. Salem-ef. Dedović.

Razgovarao: Hasan Eminović 

Preporod: Uvaženi muftija, Islamska zajednica je poštujući mjere kriznih štabova uspjela održati kontinuitet vjerskog života u vremenu pandemije korona virusa. Koliko je teško u ovom vremenu kušnje ispuniti misijsku odgovornost, posebno u povratničkim džematima?

Dedović: Izazov COVID-19 s kojim smo se suočili prije sedam mjeseci i koji i danas predstavlja opasnost, nametnuo je da se brojne životne aktivnosti i potrebe prilagode tome, pa i naš organizirani vjerski život. Svakako da je to ostavilo traga, te smo u ovom prilagođavanju morali štošta otkazati i prolongirati, hrabreći se vjerom, nadom i saburom da će Dragi Bog Svoje robove sačuvati, olakšanje im dati i na put istrajavanja u životu usmjeriti. Hvala Bogu da je trudom i pregalaštvom imama, hatiba i džematskih odbora očuvano organizirano obavljanje namaza u džematu, da je tim ibadetom kao i drugim sadržajima u našim džamijama davana značajna duhovno-moralna i psihološka podrška muslimanima da se lakše nose s ovom kušnjom. Važno je naglasiti da se Islamska zajednica na odgovoran način, u svim segmentima svoga djelovanja, ponijela u ovoj krizi (…)

Preporod: Uloga Islamske zajednice u svim društvenim procesima uvijek je bila od velikog značaja za naš narod. Odgovornost i briga koju je Islamska zajednica pokazala u vremenu pandemije je naišla na pozitivne reakcije. Međutim, primjetno je da neki akteri na javnoj i društveno-političkoj sceni nedogovornim izjavama i istupima, bez adekvatnih argumenata, prozivaju i atakuju na Islamsku zajednicu. Kako komentarišete te pojave?

Dedović: Islamska zajednica i mi ovdje, na području Muftijstva mostarskog, bavimo se dugoročnim procesima, onim što je važno za ono što dolazi, što je sutrašnjica i što je budućnost. Ne bavimo se mi dnevnom politikom, niti se služimo populizmom da bismo se svidjeli nekome i prikupili neke jeftine poene. A to, nažalost, danas izbija u prvi plan. Ono što radimo, ne radimo ad hoc, već zasnivamo na prethodnom planiranju, procjeni i savjetovanju. U ovu našu misijsku obavezu ne unosimo ništa lično, ali čuvamo dignitet i autoritet časne ahmedije i emaneta koji smo preuzeli. Žalosti nas kad vidimo koliko su naši ljudi nerijetko neuviđavni i spremni da svoje vrijednosti banaliziraju. Od drugih, naših komšija i susjeda se ima štošta naučiti.

(…)

Preporod: Vaša saradnja sa predstavnicima Srpske pravoslavne crkve u Hercegovini je na visokom nivou međusobnog razumijevanja. Prije par mjeseci sa Vladikom Dimitrijem posjetili ste jamu Čavkaricu i Korićku jamu, mjesta stradanja nedužnog civilnog stanovništva i potpisali zajedničku izjavu za javnost. Nedavno ste se susreli i sa novim mostarskim biskupom Palićem. Koliko, po Vašem mišljenju, vjerske zajednice mogu doprinijeti poboljšanju ukupnog društvenog ambijenta u našoj domovini?

Dedović: Spomenuta zajednička posjeta i naklon žrtvama imala je opravdanje iz više razloga. Hercegovina jeste pravo mjesto gdje se ona trebala desiti, imajući u vidu strašna stradanja i zločine koji su se desili nad nevinim ljudima u Drugom svjetskom ratu na tom prostoru. Čavkarica je paradigma bošnjačkog stradanja i najbrutalnijeg zločina kojeg su počinili četnici, a Korićka jama je jedno od stratišta i stradanja Srba od strane režima NDH-a u kojem su, nažalost, participirali i neki pripadnici bošnjačkog naroda. Posmrtni ostaci žrtava Čavkarice, nakon toliko čekanja i nemara, trebaju naći dostojan ovozemni smiraj.

Prošlost ne možemo izmijeniti, ali možemo činiti ono što će imati ljekovito svojstvo uzimanja pouke iz besmislene spirale stradanja i jednog i drugog naroda te smo, kao vjerski predvodnici muslimanskog i pravoslavnog naroda u Hercegovini, odlučili da poduzmemo ovaj korak, bez utjecaja bilo koga sa strane na tu gestu, sačinjavajući pri tome zajedničku izjavu u kojoj smo, između ostalog, naglasili da smo tu posjetu realizovali u čistoj namjeri da mlade generacije osvijestimo i ohrabrimo da žive u miru, poštovanju i toleranciji s pripadnicima drugih nacija i vjera s kojima dijele zajednički prostor i sudbinu života u različitosti, te da ohrabrimo i sve strukture društva i pojedince u njemu da svojim

Saradnja doprinosi relaksaciji odnosa i jača atmosferu povjerenja djelovanjem, javno iskazanom riječju, pisanim djelima i tekstovima doprinose miru i suživotu, suzbijajući mržnju i nepovjerenje među narodima u javnom diskursu.

Posjeta novoimenovanom mostarsko-duvanjskom biskupu mons. Petru Paliću, koji je nakon 28 godišnjeg stolovanja mons. Perića došao na čelo hercegovačkih biskupija, izraz je nade i prilike da će se promjene desiti i dati podstrek poboljšanju međureligijskog dijaloga.

Sigurni smo da bi tim iskorakom i otvaranjem bio dat pozitivan poticaj i ukupnoj društvenoj klimi i javnoj sceni, jer smo tome svjedočili u nekim ranijim aktivnostima i prilikama gdje je međureligijska saradnja doprinosila relaksaciji međunacionalnih odnosa i jačanju atmosfere povjerenja.

Preporod: U toku je predizborna kampanja za lokalne izbore. Islamska zajednica permanentno poziva građane na učešće u izborima. U brojnim sredinama na području Muftijstva mostarskog, poput Stoca, Čapljine i općina u istočnoj Hercegovini Bošnjaci su marginalizirani i nisu u mogućnosti ostvariti svoja prava. Koliko bi eventualni uspjeh na predstojećim izborima olakšao život povratnicima?

Dedović: Treba napraviti razliku između općinā u istočnoj Hercegovini, Nevesinja, Gacka, Bileće, Trebinja, Neuma, Ljubinja, Berkovića, te Ljubuškog u Zapadnoj Hercegovini gdje Bošnjaci već nekoliko izbornih ciklusa nemaju političke predstavnike u lokalnim općinskim vijećima i ovih drugih općina poput Stoca, Čapljine, Prozora, Glamoča, Duvna i Livna gdje Bošnjaci imaju političke predstavnike s različitim kapacitetom i utjecajem na političke procese i odluke koje se donose. Političko predstavljanje, pa makar i na simboličkom nivou, ima značaj i potvrđuje da smo politički narod u datoj sredini, stoga je izuzetno važno da politički predstavnici Bošnjaka daju svoj maksimum u organiziranju naroda da se to i postigne.

(…)

Izbori u Mostaru su prilika da se promijeni paradigma grada uređenog isključivo po etničkom modelu. To bi bio snažan signal i za ostatak države, jer Mostar još uvijek odražava tu jednu šarolikost i raznolikost bosanskohercegovačkog društva, naroda, vjera, jezika i kultura. Ta prepoznatljiva civilizacijska raskoš Mostara, pokušala se ratom, etničkim čišćenjem i stvaranjem podijeljenog grada uništiti. Nije im pošlo za rukom. Ostali su vidljivi ožiljci koji se liječe. Tako nas bole, u ratu srušene, a još uvijek neobnovljene velike građevine u srcu grada koje u svijet šalju sliku nemara i nebrige. A još nas više zabrinjava što mladi ljudi nemaju perspektivu da svoju budućnost vide u svom gradu, a ne negdje u dalekom svijetu.

(…) 

Potrebno je da Mostar nakon ovih izbora bude multietnički grad s jednakim mogućnostima za sve njegove narode i građane. Nadam se i vjerujem da ćemo se izboriti za takav Mostar!

(Kompletan intervju potražite u novom izdanju Preporoda)

Share post:

Subscribe

spot_imgspot_img

Popular

More like this
Related